Vanuit Nagoya gaan we richting Tsumago, een traditioneel dorpje met houten huisjes waar Samurai op doorreis kwamen overnachten.

Hoe kom je in Tsumago?

Van Nagoya nemen we eerst de JR trein naar Nagiso. Een ritje van zo’n 45 minuten. Vanaf Nagiso station gaan wel bussen richting Tsumago, maar niet zeer regelmatig. Stem daar dus eventueel je trein op af. Wij besluiten een taxi te nemen, want de bus is nog 2 uur wachten. Voor 1850 Yen (zo’n 14 euro) worden we voor onze ryokan in Hanaya afgezet.

Ryokan Hanaya

Hanaya Ryokan
Bij aankomst in de ryokan gelijk onze schoenen uit. We mogen op slippertjes van de ryokan naar onze kamer toe. De vloerbedekking in een tatami (soort bamboo vloerbedekking). Er staan stoeltjes op de grond. Verder is de vloer eigenlijk vrij op een tafeltje (met tv) en kluisje na. Er staat netjes thee voor ons klaar. We drinken wat en gaan dan lopend naar Tsumago.

Tsumago

Tsumago village
Onze slaapplek ligt op de bekende wandelroute Magome naar Tsumago. Die doen we morgen, maar het betekent voor nu dat we nog zo’n kilometer moeten lopen naar Tsumago. In het dorpje aangekomen merken we gelijk: “het is zondag”. We hebben wel gemerkt dat zaterdag en zondag voor Japanners de dagen zijn om dingen te bezoeken.
Happy tour guide in Tsumago
Tsumago is keurig onderhouden. Het wordt zelfs door de Japanse overheid gesteund om zo te blijven. Om een inkijkje te geven in een vroegere wereld. De toeristische tentjes zitten in de huisjes, maar zijn netjes weggewerkt achter de houten deurtjes.

Gohei-mochi (rijst op een stokje)

Gohei mochi (rice cake on stick)
We gaan op zoek naar een plekje om te lunchen, maar lopen een soort jazzy café naar binnen. Geen lunch, want daar schijn je een vergunning voor te moeten hebben. Even later vinden we wel lunch. Daar eten we onder andere rijst op een stokje met aan de buitenkant een sesam walnoot smaak.

Koningsmaaltje in ryokan

Dinner time in Hanaya
Daarna keren we terug naar ons ryokan. Ze eten hier vroeg, want om 18:00 uur worden we verwacht bij het eten. We rusten nog wat in ons ryokan en worden kwart voor zes al geroepen voor je het eten.

In de eetzaal staan drie tafels. Eentje voor ons. Een voor een Japans stel dat naast ons zit. En een voor: een Nederlands stel. Nu valt het in Japan mee met de Nederlanders (wel veel Fransen), maar hier komen we ze toch even tegen. Het eten. Heerlijk vis. Zalm sashimi. Een visje klaargemaakt in een soort van miso saus. Groenten in tempura. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar allemaal erg lekker.

Tsumago ’s avonds

Tsumago at dawn 2
Als de schemering valt, is Tsumago ook de moeite waard. Als we de informatiemap van de ryokan moeten geloven. We lopen wederom de wandelroute richting Tsumago. Als de schemering valt, zijn we er. De straatjes zijn verlaten, op een paar pratende dorpelingen na. De lampjes voor de huisjes staan aan. Statief pakken en wat foto’s maken.
Tsumago at night
Meer dan een half uur zijn we er niet. Het wordt echt donker en op de heenweg hebben we al gezien dat er weinig verlichting is op de paden. De hoofdlampjes van Fujibeklimming zijn niet mee. Snel terug met hulp van de altijd handige zaklamp van de iPhone.

Meer Tsumago?

Bekijk ook het reisverslag Van Magome naar Tsumago wandelen, want je kan prachtig wandelen in de buurt van Tsumago. Bekijk ook zeker de foto’s van Tsumago en Magome.